UBFDAADENG
Логотип CGES

Alexander Pivovarov

Affiliated researcher at the Centre for German and European Studies

Associate professor at the department of sociology of culture and communication, faculty of sociology, SPSU

 

 

Foreign languages:

  • English

Research areas:

  • Sociology of communication
  • Sociological analysis of creativity
  • Sociology of risk
  • Sociology of body

Education:

  • 2003-2006 Doctoral student, Faculty of Sociology, St. Petersburg State University, St. Petersburg, Russia
  • 1997-2002 Faculty of Psychology, St. Petersburg State University. Diploma with honors

Research projects:

  • 2018-2020 Socio-structural effects of civilizational changes in Russian society (supported by the Russian Foundation for Basic Research)
  • 2016-2018 Sexuality and life journey: social trajectories, models and practices (supported by the Russian Foundation for Humanities)
  • 2014-present Co-evolution of Knowledge and Communication Networks: Structural Dynamics of Creative Collectives in European Cultural Capitals (CGES) (supported by the Russian Foundation for Humanities)
  • 2014-2015 Creative communities in urban space: the mechanisms of knowledge creation (by the example of contemporary art)
  • 2011-2013 New cultural practices in the context of globalization: the formation of intercultural competence
  • 2011-2012 Communicative practices of knowledge creation in the social space of modern city

Work experience:

  • 2011-present Associate professor, Faculty of Sociology, St. Petersburg State University, St. Petersburg, Russia
  • 2006-2010 Assistant, Department of Sociology of Culture and Communication, Faculty of Sociology, St. Petersburg State University, St. Petersburg, Russia

Selected publications:

  • Пивоваров, А. М., & Ткачук, Д. (2019). Капитализация телесности в современном музыкальном клипе. Дискурс, 5(2), 78-89.
  • Пивоваров, А. М. (2019). СОЦИОЛОГИЯ ТЕЛА В ПОИСКАХ СВОЕЙ ИДЕНТИЧНОСТИ: АНАЛИЗ ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКИХ ПРОГРАММ. СОЦИОЛОГИЧЕСКИЙ ЖУРНАЛ, 9-27. https://doi.org/10.19181/socjour.2019.25.4.6814
  • Пивоваров А.М., Хохлова А.М. Риски творческой деятельности художников: «за» и «против» участия в арт-сообществах // Журнал социологии и социальной антропологии 2014, № 1, стр 139-154.
  • Пивоваров А.М. Понятие деловой коммуникации: к вопросу об определении // Коммуникация как дисциплина и область знания в современном мире: диалог подходов. Сборник статей и выступлений участников международной научной конференции. 2015 Издательство: Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики" (Москва), стр. 198-207.
  • Пивоваров А.М., Хохлова А.М. Петербургские арт-сообщества: стратегии и тактики совладания с рисками креативного труда // Многоликая современность. Сборник к 60-летию доктора философских наук, профессора В.В. Козловского/отв. ред. Р.Г. Браславский, А.В. Малинов - СПб: Интерсоцис, 2014, с. 303-340.
  • Пивоваров А.М. Коммуникативный анализ креативного процесса в арт-сообществах // Дискурс № 3, 2016, с. 72-84.
  • Пивоваров А.М. Социология креативности: современное состояние направления исследований // Социология и общество: социальное неравенство и социальная справедливость (Екатеринбург , 19-21 октября 2016 года) [Электронный ресурс] Материалы V Всероссийского социологического конгресса / отв. ред. В.А.Мансуров—Электрон. дан.— М.: Российское общество социологов, 2016. — С. 2051-2064 — (DVD ROM).
  • Пивоваров А.М., Nikiforova O.A. Communication in Creative Process of Art Communities // Indian Journal of Science and Technology, Vol 9(25), DOI: 10.17485/ijst/2016/v9i25/90760, July 2016.
  • Пивоваров А.М. Современные направления рационализации сексуальности: российский контекст / ВЕСТНИК САНКТ-ПЕТЕРБУРГСКОГО УНИВЕРСИТЕТА. СОЦИОЛОГИЯ. Издательство: Санкт-Петербургский государственный университет (Санкт-Петербург), Том: 10, № 1, 2017 С, 126-140.

https://orcid.org/0000-0001-7569-7947
https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57190407302
http://www.researcherid.com/rid/N-4224-2013
http://spbu.academia.edu/AlexanderPivovarov